samenwerken_nienke_defintief


Training effectief onderhandelen in de zorg

In deze training ontwikkel je vaardigheden voor het onderhandelen met zorgverzekeraars. We gaan in op het gehele onderhandelingsproces en werken samen aan de vaardigheden die daarbij horen. Je leert deze skills aan de hand van voorbeelden, opdrachten en nagebootste praktijksituaties, waaronder het incasseren van tegenwerpingen en omgaan met weerstand. Wil je jezelf uitdagen en meer uit jouw onderhandelingen halen? Dan is deze training iets voor jou!

Financiële situatie

  • Actuele ontwikkelingen
  • Interne en externe stakeholders onderhandelingen
  • Belangen van verschillende stakeholders: fiscaal ondernemerschap (collectief), toename risicodragendheid (verzekeraars)
  • Integrale tarieven en betekenis voor stakeholders
  • Gevolgen verkorting doorlooptijd DBC's


Uitgangspunten onderhandelen

  • Belangentegenstellingen
  • Kenmerken/doelstellingen onderhandelingen
  • Vechten of samenwerken
  • Wel of niet toegeven
  • Effectief beïnvloeden van de onderhandelingen


Onderhandelingsproces

  • Onderhandelingsteam: samenstelling, verschillende vaardigheden, mandaat
  • Keuze onderhandelingsstrategie, passend bij regionale situatie, vaardigheden team en aanbieder
  • Fases in de onderhandeling: voorbereiding, verkenning belangen, formuleren voorstellen fase 1 en 2, daadwerkelijk onderhandelen
  • Checklist processtappen
  • Permanente evaluatie


Onderhandelingsstijlen

  • Soorten onderhandelingsstijlen
  • Toepassen van verschillende stijlen
  • Jouw eigen stijl van onderhandelen


Voeren van de onderhandelingen

  • Verbale- en non-verbale communicatie
  • Communicatie en overtuigingskracht
  • Vaardigheden effectief inzetten
  • Bijsturen van vaardigheden
  • Opkomen voor eigen belang en toch vriendelijk blijven
  • Omgaan met klassieke situaties: conflicten, patstelling, dictaat onderhandelingspartner
  • Streven naar goede relatie en win-winsituatie

Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.


Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.


Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.


Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers in ziekenhuizen die in hun werk, vanuit verschillende invalshoeken, te maken hebben met de onderhandelingen met de verzekeraars. Dus de onderhandelaars zelf, maar ook andere betrokkenen (om meer zicht te krijgen op het proces).


Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.


Neem voor meer informatie contact met ons op.

coaching-1

Trainers met ervaring

uit de zorgpraktijk

samen-doen-1

Experts op het gebied

van onderhandelen

projectmanagement-1

Ervaren in het trainen van

soft skills

q-zorg-cultuurfoto-11-03-24-681-def-80

Waarom deze training?

Onderhandelen is een specifieke vaardigheid. Als onderhandelaar hangt succes af van jouw creativiteit en zelfvertrouwen om goed om te kunnen gaan met jouw eigen belangen en die van je gesprekspartner. Tijdens deze training krijg je inzicht in jouw eigen gedrags- en communicatiestijl en oefen je met casuïstiek nieuwe stijlen die je kunt inzetten om tot een goed onderhandelingsresultaat te komen. Na afloop hebt je meer mogelijkheden onderhandelingen te sturen naar een goed resultaat voor jezelf én voor de ander (win-winsituatie).

 

  • Leer een onderhandelingsstijl die bij jou aansluit
  • Leer door praktijkgerichte oefening
  • Leer van trainers met ervaring uit de zorgpraktijk

Resultaat


  • Je voert de onderhandelingen met meer succes en zelfvertrouwen
  • Je bent in staat de onderhandelingen doelmatig en effectief voor te bereiden
  • Je kent verschillende onderhandelingsstijlen en –technieken en weet welke stijl het best bij je past
  • Je bent je bewust van je eigen gedrag en gewoontes en kent de factoren die een onderhandeling beïnvloeden
  • Je hebt meer mogelijkheden onderhandelingen te sturen naar een goed resultaat voor jezelf én voor de ander
q-zorg-cultuurfoto-sio99-1018-50

"Door de handvatten en oefeningen voel ik me nu sterker aan de onderhandelingstafel."

Meer weten? Bel onze programmamanagers!

q-zorg-lianne-def-oranje

Sophia Steuter

Programmamanager


  1. sophia.steuter@qconsultzorg.nl
  2. 06 - 28 312 357


q-zorg-sophia-def-oranje