q-zorg-cultuurfoto-sio99-1018-50


Training Faciliteren van Learning Teams 

Ben jij calamiteitenonderzoeker of adviseur en wil jij jouw vaardigheden in het onderzoeken van calamiteiten verrijken? Leer dan tijdens deze training om de Learning Teams methode toe te passen. Deze methode past volledig in het Safety-II gedachtegoed, zorgt voor veiligheid en creëert zo een uniek leerklimaat. Schrijf je in! 

Dag 1 

Waarom Learning Teams? 

  • Waarom is het juist nu een methodiek passend bij de context waarin zorg(teams) nu zit? 
  • Hoe past Learning Teams bij ‘veiligheidsdenken in de zorg’ en ‘Safety-I en Safety-II’? 

Wat is Learning Teams? 

  • Basisprincipes Brent Sutton 
  • De kracht van leren in een team 
  • Ruimte voor het verhaal 
  • Kijken naar het gehele systeem en niet de ene gebeurtenis 
  • Micro experimenten 

Wanneer zet je Learning Teams in? 

  • Bij een ernstige gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen (calamiteit) 
  • Leren van dagelijkse praktijk 

Rol van facilitator 

  • Welke kennis heb je nodig? 
  • Welke vaardigheden vraagt de facilitatorsrol? 
  • Zelfreflectie en -evaluatie; wat breng je al? Waar ligt je kracht? Wat heb je nog te ontwikkelen? 

 

 Dag 2 

Stappen van de Learning Teams methode 

  • Leersessie 1: het verhaal in beeld brengen 
  • Leersessie 2 (evt. 3 of 4): wat willen we behouden, waar zijn verdiepende vragen over, waar ideeën te verbeteren? 
  • Verbeteren n.a.v. micro experimenten 
  • Welk verhaal dient breed te vertellen? 

Vorm van verhaal (van poster, presentatie, nieuwsbericht tot calamiteitenrapportage) Rol van facilitator 

  • Tools voor begeleiding: o.a. toxics, weerbericht, communicatiepiramide 

oktober 2024

Trainers:

Myriam Martens, Nathalie van Vemde

Locatie:

Centraal, Midden Nederland

Data:

  • 01-10-2024, 09:30-16:30
  • 05-11-2024, 09:30-16:30


maart 2025

Trainers:

Myriam Martens, Nathalie van Vemde

Locatie:

Centraal, Midden Nederland

Data:

  • 18-03-2025, 09:30-16:30
  • 15-04-2025, 09:30-16:30


volgt

Investering:  € 965,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

Ieders perspectief van de gebeurtenissen bij elkaar brengen en met elkaar in de leermodus komen, is de kern van de Learning Team- methode. Leren met elkaar doordat de verschillende perspectieven bijeen inzichten en nieuwe mogelijkheden creëren. De betrokkenen formuleren zelf de ontwikkelmogelijkheden en zijn gemotiveerd om deze te realiseren. Als onderzoeker begeleid je dit proces zodat iedere stem echt gehoord wordt en de leermodus ontstaat.     


Voor wie is deze training bedoeld? Kwaliteitsadviseurs, medisch specialisten, verpleegkundigen en/of managers die de rol van facilitator bij een Learning Teams willen gaan oppakken. Of die Learning Teams binnen hun organisatie willen implementeren.


Investering: € 965,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.


Locatie: Centraal, Midden-Nederland.

Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 16 uur.

Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.


Neem voor meer informatie contact met ons op.

coaching-1

Verfrissende methode met Safety-II gedachte

samen-doen-1

Trainers uit de zorgpraktijk

projectmanagement-1

Ruime ervaring in het begeleiden van onderzoekteams

q-zorg-cultuurfoto-11-03-24-681-def-80

Waarom deze training?

Het bespreken van calamiteiten vraagt zorgvuldigheid. Er komen veel emoties van betrokkenen bij kijken. Hoe creëer je veiligheid om de gebeurtenissen zo te bespreken dat er ruimte is voor ieders verhaal, voor de verschillende perspectieven, zodat het totale plaatje leidt tot inzichten om te ontwikkelen? 

 

Uniek aan deze training: 

  • Zet de stem van de professional en de dagelijkse praktijk centraal 
  • Creëer een klimaat van veiligheid en openheid 
  • Kom in de leermodus met elkaar 

Resultaat


  • Je kan de Learning Teams methode plaatsen in de context van ‘veiligheidsdenken in de zorg’
  • Je kent de stappen van de Learning Teams methode en achterliggende principes
  • Je hebt ervaring opgedaan in het doorlopen van de stappen van de Learning Teams methode
  • Je weet welke vaardigheden nodig zijn om een Learning Teams te begeleiden (in zowel proces als groepsdynamiek)
  • Je hebt concrete handvaten om Learning Teams binnen jouw organisatie op te gaan starten of ermee te gaan experimenteren
  • Je kunt benoemen wat jouw leerpunten zijn als het gaat om de Learning Teams methode toe te passen in de praktijk
nathalie-definitief-rad

"De Learning Teams methode is erg fijn en geeft me houvast. Ik voel me nu gesterkt bij het faciliteren van de gevoelige gesprekken."

Meer weten? Bel onze programmamanagers!

q-zorg-lianne-def-oranje

Sophia Steuter

Programmamanager


  1. sophia.steuter@qconsultzorg.nl
  2. 06 - 28 312 357


q-zorg-sophia-def-oranje